söndag 11 januari 2009

Dopklänning anno 1899

En stor del av min släkt är döpt i en dopklänning gjord av en brudklännings slöja från 1899. Idag var vi hos min mormor och morfar och firade hennes födelsedag och kom att titta på dopklänningen. Jag fick höra historian om den.
1878 föddes Emmy Björk som gifte sig med Nils Jönsson 1899, de fick först dottern Helga Erika 1901 som var den första att döpas i denna dopklänning. Helga dog och 1903 föddes så Helga Valborg som också döptes i dopklänningen. När Emmy dog 1905 gifte Nils om sig med Hilma (f 1889) och de fick dottern Signe (f 1909) som är min morfars halvsyster. Då Nils Jönsson avled gifte Hilma om sig med Karl Persson (f 1892) och fick dottern Karla (1920) och sonen Åke (1929, min morfar). Till idag är 22 stycken (tror jag det var) döpta i denna dopklänning.

Mössan, det finns även vita och rosa band att sätta i.

Särken och spetsklänningen.

På särken broderas allas namn in som döpts i den med dopdatum. Här står min mamma, jag och min lillasyster. Tydligen var de 3 man (kvinnor) om att tråckla in mig i dopklänningen - samarbetsvillig icke!
Så mycket historia den äldre generationen sitter på, man skulle vilja kopiera deras hjärnor och bevara!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Va trevligt att du har lagt upp historiken om släktens dopklänning.

(jag vill inte förstöra ditt inlägg, men du har ett stavfel)

Arne

Anonym sa...

Kul med släkthistoria och ja, så synd att man inte kan kopiera och spara all information...

Anonym sa...

Oj, vad häftigt! Vilket ovärderligt plagg!

Anonym sa...

Vilken häftig grej att ha en sån gammal dopklänning bevarad i släkten!

Elle sa...

Vad fin den är. Och vad roligt att du ville vägra ta den på dig haha!

Jag har kvar min dopklänning, den har mamma virkat. Tydligen hade hon virkat en och fick vansinnigt bråttom att virka en till när hon förstod att det skulle bli tvillingar. Banden till klänningen är gröna. Unisex, härligt 70-talstänk. Det är en väldigt tung dopklänning så min fadder Björn hade nog starka armmuskler!

Sagoruna sa...

Jodå Björn har starka armmuskler i alla fall hade han det när han bröt upp vår dörr på nyårsafton...

Elle sa...

Men Björn då...