söndag 5 december 2010

Har er hund också ett beroende?


Vi har onekligen ett problem då vi satte hundarna på ofrivillig Detox för några dagar sedan då dentastixen tog slut, Runa fnyser förnärmat när man tar fram den vanliga tuggpinnen som dugit fint i mer än ett år nu. Ingen av hundarna bemödar sig ens att tugga i den andra typen av tuggpinne utan tar den i munnen och släpper den fort i golvet när dom inser att det inte är en dentastix... Jag misstänker att någon beroendeframkallande ingrediens finns då hundarna har blivit hooked så det står härliga till. Runa är desutom långsint som en norrländsk gammal fabror med flanelskjorta tagen ur grannfejden. Hennes missnöje stäcker sig långt förbi nästa gång det är dags för kvällspinne och sen börjar det om på nytt. Har läsare av bloggen samma problem?

6 kommentarer:

Jenny sa...

Inte beroende, men väl mycket bestämda matvanor... Ligger det inte i skålen är det inte mat, utan godis/fika/mellanmål eller nåt annat.

När hundarna äter större matbitar som kycklingskrov eller slaksida av älg måste jag, trots att det verkar onödigt, lägga det i matskålen till Bianca. Hon lyfter ur köttet direkt och äter det på den härför avsedda handduken, men har det inte varit i skålen räknas det inte som middag och då klagar hon på att maten är sen efter 20 min...

Susanne sa...

vi gjorde misstaget att köpa hem grisöron! efter det äter pippi och nietzsche inte tuggben! sakari äter ju allt! det spelar ingen roll vad det är! alldeles nyss åt han upp en stor saffransbulle med mandelmassa i som husse lämnat på köksbänken! :)

Tassintryck sa...

Ha, ha de kan vara bestämda ibland. När jag ger mina tuggben på kvällen så är Edda måttligt road. Om man leker lite med det en stund, ja då är det helt plötsligt jätteintressant ha ha ha
kram från mig
/maria

Louise sa...

Jag är också lite orolig att Dentastix är beroendeframkallande. Min hund ÄLSKAR Dentastix och kan sitta och tigga untanför skåpet där hon vet att det finns i timmar varje dag. Om hon någon gång inte skulle få en (om man glömt att köpa) så ligger hon och skakar och verkar ha någon form av abstinens, så man börjar ju undra vad det är i dem. Googlade runt lite med hittade bara ditt inlägg... Hade varit intressant att veta om fler upplever samma!

Karoline sa...

Här har vi också en Dentastixberoende hund! Hon tigger också utanför skåpet och kan stå och skälla och yla. VAD är det i dessa pinnar som gör dom tokiga????

Lena sa...

oj ja har länge fuderat över Dentastix min hund är klart beroende och måste nu försöka "dentastix avgifta" henne.
Får inte samma beteende av något annat hund smaskens så nåt innehåller dom som påverkar beteendet.
Kanske höra med konsumentverket om en analys av innehållet eftersom fler upplever samma problem.
Lena